Sesungguhnya
ulamak pembaca al-Qur'an telah membahagikan kesalahan-kesalahan dalam bacaan
al-Qur'an kepada dua bahagian:
Kesalahan-kesalahan
yang berlaku pada sebutan huruf, sama ada membawa kepada perubahan makana atau
tidak, seperti: Menukarkan bacaan huruf ta' kepada dal, atau
ta', dengan
meninggalkan sifat isti'la' yang ada pada huruf ta'.
Juga kesalahan yang berlaku pada tanda bacaan, sama ada membawa kepada perubahan makna atau tidak, sepertidibaca, asalnya huruf dalberbaris hadapan dibaca menjadi baris di atas, ataudibaca, asalnya huruf ta’berbaris atas dibaca menjadi baris hadapan.
Kesalahan-kesalahan
ini dihukumkan haram dan berdosa, pembaca-pembaca al-Qur’an patut
meninggalkannya. Jika kesalahan-kesalahan ini berlaku di dalam bacaan
sembahyang, maka hukumnya sembahyang itu tidak sah.
Ia
dinamakan kesalahan yang nyata kerana kesalahannya dapat dikesan oleh ahli-ahli
pembaca al-Qur’an dan kaum muslimin amnya.
Kesalahan-kesalahan
yang tidak membawa kepada perubahan makna, seperti: Meninggalkan dengung, tidak
dapat menentukan kadar harakat mad dengan tepat atau tidak dapat membaca sifat
huruf itu dengan sempurna.
Kesalahan-kesalahan
ini tidak sampai merosakkan sembahyang namun demikian pembaca-pembaca al-Qur’an
patutlah meninggalkannya. Kesalahan ini dihukumkan makruh da naib di sisi ahli-ahli
pembaca al-Qur’an, kerana bacaan sedemikian melenyapkan kesinaran bacaan al-Qur’an.
Ia
dinamakan kesalahan yang tersembunyi kerana kesalahannya hanya dapat dikesan
oleh ahli-ahli pembaca al-Qur’an, tidak pada kaum muslimin amnya.